uz-logo-pion-2.png

Regulamin Praktyk

REGULAMIN ZAWODOWYCH PRAKTYK STUDENCKICH

 na Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska 
Uniwersytetu Zielonogórskiego

Kierunki: Architektura, Budownictwo, Energetyka, Geoinformatyka i Techniki Satelitarne, Inżynieria Środowiska
zatwierdzony decyzją Wydziałowej Rady ds. Kształcenia w dniu 11.05.2022

 

 

ROZDZIAŁ 1. CEL I CHARAKTER PRAKTYKI

 

  1. Dziekan Wydziału Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska sprawuje nadzór nad prawidłowym przebiegiem praktyk przewidzianych w programach studiów.
  2. Podstawowym celem praktyki jest praktyczne zapoznanie Studentów z poszczególnymi działami przedsiębiorstw branżowych oraz umożliwienie im wykazania się nabytą wiedzą i skonfrontowanie jej z rzeczywistymi wymaganiami stawianymi przez pracodawców.
  3. Charakter praktyki powinien być zgodny z kierunkiem odbywanych studiów.
  4. Praktykom studenckim przypisuje się określoną liczbę punktów ECTS.

 

ROZDZIAŁ 2. NADZÓR NAD PRZEBIEGIEM PRAKTYKI

 

  1. Nadzór nad przebiegiem praktyki sprawuje Koordynator zawodowych praktyk studenckich wyznaczony przez Dziekana, w porozumieniu z Dyrektorem Instytutu merytorycznie właściwego dla danego kierunku studiów.
  2. Koordynator praktyk odpowiada za realizację praktyki zgodnie z jej celami i ustalonym programem, w szczególności dba o terminowe składanie wszelkiej wymaganej dokumentacji oraz kontroluje jej merytoryczną i formalną poprawność. Koordynator praktyk przygotowuje również coroczne sprawozdanie, które przedkłada Wydziałowej Radzie ds. Kształcenia do akceptacji.
  3. Nadzór nad przebiegiem praktyk ze strony Zakładu Pracy prowadzi wyznaczony przez Zakład Pracy Opiekun praktyki.

 

ROZDZIAŁ 3. FORMA, MIEJSCE I CZAS ODBYWANIA PRAKTYKI

 

  1. W okresie studiów na kierunku o profilu praktycznym Studentów obowiązuje odbycie praktyk zawodowych, a w przypadku studiów na kierunku o profilu ogólnoakademickim – gdy program kształcenia na tych studiach przewiduje praktyki.
  2. Zasady i tryb odbywania praktyki określa Porozumienie o organizacji zawodowych praktyk studenckich odbywanych na podstawie skierowania z uczelni, zawierane pomiędzy Uczelnią a podmiotem przyjmującym Studenta na praktykę, zwanym dalej Zakładem Pracy.
  3. Harmonogram zawodowych praktyk studenckich ustala Dziekan i podaje do wiadomości Studentów nie później niż na początku semestru, w którym zaplanowano praktyki.
  4. Na kierunkach studiów o profilu ogólnoakademickim zawodowe praktyki studenckie odbywają się w terminie niekolidującym z harmonogramem zajęć dydaktycznych. Preferowanym okresem odbywania praktyki jest czas po zakończeniu zajęć w semestrze letnim. Praktyka powinna zakończyć się zgodnie z podanym przez Dziekana harmonogramem praktyk, jednak nie później niż siedem dni przed ostatnim dniem letniej sesji poprawkowej.
  5. Na wniosek Studenta, w uzasadnionych przypadkach, Dziekan może zezwolić na odbywanie praktyki w innym nie kolidującym z zajęciami terminie.
  6. Praktyki na kierunkach o profilu praktycznym odbywają się w czasie semestru, przewidzianego do ich zorganizowania w programie studiów
  7. Student sam decyduje o tym, w jakim okresie oraz w jakim Zakładzie Pracy będzie odbywał praktykę. Wskazany przez Studenta okres musi być zgodny z harmonogramem praktyk ustalonym przez Dziekana oraz nie może kolidować z harmonogramem zajęć dydaktycznych.
  8. W przypadku, gdy Student z różnych powodów nie jest w stanie samodzielnie wskazać Zakładu Pracy, w którym będzie odbywał praktykę, Koordynator praktyk przedstawia Studentowi listę Zakładów Pracy, w których istnieje możliwość zrealizowania zawodowych praktyk studenckich.
  9. Student indywidulnie uzgadnia z Zakładem Pracy miejsce i terminu odbycia praktyki.
  10. Praktyki mogą odbywać się zarówno w Polsce, jak i poza granicami kraju. W przypadku praktyki odbywanej poza granicami kraju, dokumenty wskazane w Rozdziale 5 muszą być sporządzone w języku polskim. Jeżeli dokumenty dotyczące praktyki odbywanej poza granicami kraju są sporządzone w innym języku niż język polskim, muszą zostać przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego.
  11. Za zgodą Dziekana Student niepełnosprawny może zaliczyć praktykę w formie alternatywnej dostosowanej do jego możliwości.
  12. W przypadku gdy osiągnięte i udokumentowane efekty uczenia się odpowiadają założonym dla danej praktyki Koordynator praktyk może zaliczyć praktykę na podstawie:
    1) udokumentowanego udziału Studenta w obozie naukowym, w pracach badawczych lub wdrożeniowych w przypadku profilu ogólnoakademickiego,
    2) dokumentu potwierdzającego zaliczenie praktyki w szkole średniej, w przypadku techników branżowych – dotyczy praktyki budowlanej na kierunku Budownictwo, odbywającej się po IV semestrze.
  13. Całkowita liczba godzin wymagana do odbycia praktyki jest uzależniona od kierunku studiów i zawarta w opisie przedmiotu (sylabus), dostępnym w systemie SylabUZ oraz na stronie internetowej Wydziału.

 

ROZDZIAŁ 4. PRAWA I OBOWIĄZKI STUDENTA W ZWIĄZKU Z ODBYWANIEM PRAKTYKI

 

  1. W związku z odbywaniem praktyki Student ma w szczególności prawo do:
    1) pomocy ze strony właściwego Koordynatora zawodowych praktyk studenckich w zakresie dotyczącym odbywania praktyk,
    2) pełnego realizowania programu praktyk w wyznaczonym Zakładzie Pracy w warunkach odpowiadających wymogom bezpieczeństwa i higieny pracy.
  2. W związku z odbywaniem praktyki Student zobowiązany jest w szczególności:
    1) sumiennie realizować program praktyki, respektując zasady jej odbywania, obowiązujące w Zakładzie Pracy, w której Student odbywa praktyki,
    2) systematycznie i rzetelnie prowadzić dziennik praktyk, czuwając nad jego prawidłowym wypełnieniem,
    3) informować właściwego Koordynatora zawodowych praktyk studenckich o nieprawidłowościach dostrzeżonych w trakcie realizacji praktyki,
    4) godnie reprezentować Uczelnię w Zakładzie Pracy, w której odbywana jest praktyka,
    5) we własnym zakresie ubezpieczyć się od następstw nieszczęśliwych wypadków (ubezpieczenie NNW) na okres trwania zawodowej praktyki studenckiej oraz okazać polisę ubezpieczeniową. Student podpisuje oświadczenie, że został poinformowany o niniejszym obowiązku.
  3. Za naruszenie, w trakcie odbywania praktyk, przepisów obowiązujących w Uczelni oraz za czyny uchybiające godności Studenta, Student ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną według trybu przewidzianego w odrębnych przepisach.

 

ROZDZIAŁ 5. DOKUMENTY

 

  1. Wzory wszystkich dokumentów potrzebnych do zorganizowania i przeprowadzenia zawodowych praktyk studenckich Wydział udostępnia w formie elektronicznej na ogólnie dostępnej stronie internetowej Wydziału.
  2. Studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych odbywają zawodową praktykę studencką na podstawie Porozumienia między Uczelnią a Zakładem Pracy, zwanego dalej Porozumieniem.
  3. Student kierowany jest na zawodową praktykę studencką do Zakładu Pracy na podstawie skierowania na praktykę zawodową, które stanowi integralną część Porozumienia.
  4. Porozumienie, o którym mowa w ust. 3 niniejszego rozdziału z podmiotami gospodarczymi, organami administracji państwowej, samorządowej lub innymi jednostkami organizacyjnymi podpisuje Prorektor ds. Studenckich stosownie do udzielonych przez Rektora pełnomocnictw.
  5. Student, który wnioskuje o zaliczenie praktyk na podstawie rozdz. 3 pkt. 12, składa do Koordynatora praktyk podanie wraz z dokumentami niezbędnymi do zaliczenia praktyki, w szczególności: zaświadczenia i dokumenty potwierdzające: rodzaj aktywności, ilość zrealizowanych godzin, zgodnie z danymi w sylabusie praktyki oraz zakres merytoryczny.
  6. W przypadku zaliczenia praktyki na podstawie rozdz. 3 ust. 12 Student zobowiązany jest dostarczyć także sprawozdanie podpisane przez osobę merytorycznie odpowiedzialną za daną aktywność.

 

ROZDZIAŁ 6. ZALICZENIE PRAKTYKI

 

  1. Zaliczenia praktyk zgodnie z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim dokonuje Koordynator praktyk.
  2. Warunki zaliczenia praktyki zostały określone dla poszczególnych kierunków w opisie przedmiotu, czyli sylabusie, dostępnym w systemie SylabUZ oraz na stronach Wydziału.
  3. Warunkiem zaliczenia Studentowi praktyki z wpisem do indeksu jest przedstawienie przez niego prawidłowo wypełnionego i potwierdzonego przez Zakład Pracy Dziennika praktyk w terminie podanym w harmonogramie praktyk, o którym mowa w Rozdziale 3 ust. 3.
  4. W Dzienniku praktyk Student zobowiązany jest zamieścić szczegółowe sprawozdanie z odbytej zawodowej praktyki studenckiej, a w szczególności opisać istotne czynności podejmowane w poszczególnych dniach odbywanej zawodowej praktyki studenckiej w odniesieniu do efektów uczenia się, określonych w sylabusie praktyka zawodowa. Koordynator praktyki może zweryfikować Dziennik praktyk pod kątem zgodności wykonywanej przez Studenta pracy z kierunkiem studiów.
  5. Niezłożenie w terminie Dziennika praktyk skutkuje niezaliczeniem praktyki, niezależnie od tego, czy została ona zrealizowana przez Studenta.
  6. Zaliczenia zawodowej praktyki studenckiej dokonuje Koordynator zawodowych praktyk studenckich w formie wpisu w indeksie elektronicznym w terminie zgodnym z organizacją roku akademickiego, nie później jednak niż do końca semestru zimowego lub letniego.

 

ROZDZIAŁ 7. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie zastosowanie mają przepisy Regulaminu studiów oraz odpowiednie zarządzenia Rektora Uniwersytetu Zielonogórskiego.

rekrutacja.png
Rekrutacja
Więcej
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18